کد خبر : 673
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۸:۳۷

سامری و سلبریتی در قرآن کریم

سامری و سلبریتی در قرآن کریم

سامری و سلبریتی در قرآن کریم♦️ 🔸قرآن کریم در رابطه با نقش و تأثیرگذاری افراد شاخص بر تودة مردم، صحّه گذاشته و از جمله به نقش شاعران نیک و بد که در واقع مصداقی از هنرمندان می‌باشند اشاره نموده و پیروی کردن از شاعران منحرف و گمراه را مذمت نموده است. (الشعراء آیات 224-227) و

سامری و سلبریتی در قرآن کریم♦️

🔸قرآن کریم در رابطه با نقش و تأثیرگذاری افراد شاخص بر تودة مردم، صحّه گذاشته و از جمله به نقش شاعران نیک و بد که در واقع مصداقی از هنرمندان می‌باشند اشاره نموده و پیروی کردن از شاعران منحرف و گمراه را مذمت نموده است. (الشعراء آیات 224-227)
و نیز از نقش سامری که یک هنرمند چیره‌دست بود و توانست یک امت را گمراه کند سخن به میان آورده و سرانجام زندگی‌اش را که به حذف شخصیتی و حصرخانگی و انزوای کامل اجتماعی کشیده گشت بیان کرده است: ﴿قَالَ فَاذْهَبْ فَإِنَّ لَكَ فِي الْحَيَاةِ أَنْ تَقُولَ لَا مِسَاسَ …﴾ 97 طه

حصر خانگی و انزوای کامل اجتماعی و عدم ارتباط و تماس با بدنه جامعه، شاید یکی از عقوبت‌های سخت برای سلبریتی‌ها باشد که حضرت موسی علیه‌السلام در رابطه با سامریِ هنرمند، چنین تدبیری را اندیشید!

🔹قرآن کریم همچنین به ماجرای قارون پرداخته و شخصیت او را نیز -که یک سلبریتی ثروتمند و دانا و شاخص بوده و روحیه دنیاخواهی مردم را تحریک می‌نموده را- به شدت درهم شکسته و سرانجامش را که در نهایتِ خواری به قعر زمین فرو رفت، درس عبرتی برای دیگران قرار داده است.
﴿فَخَسَفْنا بِهِ وَ بِدارِهِ الْأَرْضَ فَما كانَ لَهُ مِنْ فِئَةٍ يَنْصُرُونَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ ما كانَ مِنَ المُنْتَصِرِينَ﴾ 81قصص
پس ما، او و خانه‌اش را به زمين فرو برديم و هيچ گروهى نبود كه او رادر برابر قهر خداوند يارى كند و خودش نيز نمى‌توانست از خويش دفاع نمايد.

از برخورد این‌چنینی با قارون می‌توان استفاده کرد که در جامعه اسلامی باید ثروتمندان قارون‌منش را به زیر کشید و آنچنان آنها را خوار و ذلیل و با خاک یکسان نمود که هیچکس آرزوی منش و سبک زندگی قارونی را در سر نپروراند! همچنان‌که امام خمینی در خطابات خود بارها و بارها ثروتمندان و سرمایه‌داران زالو صفت را به خفت و خواری کشاند و همین سبب گشت تا روحیه منفی و قارونی آنها به مردم سرایت نکند و فاصله طبقاتی بیشتر نشود.

🔸خداوند در قرآن کریم به زنان پیامبر (ص) که به نوعی الگوهای مردمی آن عصر بودند، سفارش کرده که شما مانند سایرین نیستید بلکه جایگاه شما ویژه است و لذا در صورتی‌که کار ناروایی انجام دهید دو برابر دیگران عذاب خواهید دید و اگر کار نیکی انجام دهید دو برابر دیگران پاداش خواهید داشت؛ از شهرت بپرهیزید و در خانه‌های خود قرار و آرام گیرید [و آرایش و زینت‌های خود را در محیط منزل و برای همسرتان داشته باشید] و همانند افراد جاهل و گنه‌کار، در بیرون از منزل به تَبَرُّج و خودنمایی نپردازید و خود را در معرض دید و نمایش مردم قرار ندهید. (30-33 احزاب)

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.